Cape Coast - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jacqueline en Linda - WaarBenJij.nu Cape Coast - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jacqueline en Linda - WaarBenJij.nu

Cape Coast

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline en Linda

02 Augustus 2012 | Ghana, Kumasi

Dit weekend zijn we naar Cape Coast gegaan.
De twee dagen daarvoor hebben we ook veel beleefd.
Vrijdag zijn we naar cultural center gegaan na onze stage. Hier kan je de leukste souveniers in Kumasi kopen. Het zijn aantal tentjes waar je moet afdingen en waar je de verkopers erg blij of erg boos kunt maken (door wel of niet iets te kopen).

Terug in Tec, wat dichter bij onze slaapplaats, zijn we naar het zwembad van de universiteit campus gegaan voor pizza! Daarna zochten we weer een troto naar huis, maar het was spitsuur. Jacqueline had geluk samen met een andere intern een troto te vinden waar ze voor naast de chauffeur konden zitten (dit schijnt de beste plek te zijn). Halverwege de weg werd het opeens warm onder haar stoel. De chauffeur reed naar een benzinestation waar ze eruit moesten. Toen de chauffeur de stoelen omhoog klapten bleek dat ze recht boven de motor zaten en dat er rook uit kwam! Toch zijn we weer in Kwamo aangekomen.

Bij ons huis aangekomen bleek de elektriciteit uit te zijn gevallen. In het donker met een laptop werd de presentatie over Nigeria en Nederland gehouden. Na een goede voorbereiding van 5 minuten met glow in de dark bandjes hielden wij onze presentatie en kregen we aan het eind veel vragen over Sinterklaas (how do you scare children when you tell them Sinterklaas will take them to Spain? Doesn’t sound like a punishment). Daarna zijn we met alle interns naar een bar gegaan als afsluiting voor een aantal interns die de volgende dag vertrokken. Het feestje werd bij het huis voortgezet. Linda en ik zijn eerder naar bed gegaan omdat we op het laatste moment hebben besloten met twee interns naar Cape Coast te gaan. In en rond deze stad zijn slavernij forten en kastelen te vinden.

In Cape Coast gingen we direct naar Cape Coast Castle. Dit is het meest bekende slavernij kasteel dat vooral door de Engelsen in bezet was geweest. De Engelsen hadden hier de eerste Katholieke priester geintroduceerd in Ghana. De tour gaf een impressie over hoe de slaven vervoerd en ondergebracht werden vroeger. Na het kasteel hebben we een hotel en ATM opgezocht. Het was even lastig om te pinnen, maar vergeleken de opeenvolgende dagen was dit nog een eitje. We zijn even bij het strand geweest, maar we zijn snel weer weggegaan. Het was een soort openbaar toilet waar kinderen tussendoor voetbalden. Linda en Jacqueline zijn toen naar fort William gelopen, een fort op een heuvel naast Cape Coast castle dat diende om indringers van het land en de zee op tijd te kunnen zien. We hadden een heel mooi overzicht over de stad. De bewoners waren ook heel gastvrij.

Vervolgens zijn we naar een mooi, schoon strand gelopen en hebben we bij Oasis, een westerse club gegeten. Het bleek het niet de beste keus te zijn geweest om daar te eten. Wel hebben we een optreden van Afrikaanse dans gezien, wat erg leuk was om te zien.

We zijn vroeg naar ons hotel gegaan omdat we weinig geslapen hadden en de volgende dag weer vroeg opmoesten. We wilden namelijk vroeg in de ochtend naar het Kakum National Park. We deden een hike door de bossen waarbij een aantal belangrijke bomen in Ghana warden laten zien, voor het maken van cacao, het reinigen van de tanden, geneesmiddelen en het koken van bepaalde gerechten. Het viel een beetje tegen omdat we verder niets gezien hadden. Daarna werd ons verteld dat we in een treehouse konden slapen en ‘s avonds een tour door de bossen konden doen, waarbij we meer kans hadden om dieren te zien. Na een lange discussie besloten we dat te doen. De geirriteerde taxichauffeur reed ons daarna naar Elima, een stadje waar de Nederlanders een slavenfort hadden gevestigd. De omgeving deed denken aan de vissersplaats die we in Accra hebben gezien.

Daarna gingen we met de troto terug naar Cape Coast, wat een bijzondere rit was geworden. De deur ging eerst niet goed dicht terwijl we er maar net inpasten. Linda’s zakje kip met saus was vervolgens geknapt over haar jurkje heen. Terwijl wij het probeerden schoon te maken pakte de driver een (vieze) doek en hielp mee het van haar jurk af te vegen. In Cape Coast aangekomen zat de deur klem. Na lang trekken ging de deur open en werd het dus maar open gelaten. We reden verder en na wat onduidelijkheid waar we eruit moesten (Kakum troto station? ATM?) stapten we heel toevallig uit bij taxichauffeur die ons naar Kakum had gebracht! Na wat taxi drama zijn we naar Kakum vertrokken met een andere chauffeur.

De tree house ‘s avonds was erg leuk omdat je alle vogelgeluiden van het regenwoud hoort. Helaas hebben we alleen een kikker gezien tijdens de hike. De volgende dag zagen we een paar apen rondslingeren in de verte. De canopy walk ‘s was ook een bijzondere belevenis. We boften dat we ‘s ochtends vroeg, toen er nog haast niemand was, dit konden doen.

Vervolgens zijn we met een trotro naar Hans Cottage botel gegaan, een krokodillen reservoir, waar we ‘illegaal’ foto’s hadden gemaakt en eentje hebben geaaid (de bediende zei namelijk later dat we daarvoor moesten betalen). Nog kort de olympische spelen roeien gekeken, waarna we terug naar Cape Coast gingen. Deze keer viel het raam naast Jacqueline uit de troto terwijl we door een bocht reden en kletste het kapot op straat. Tot nu toe hebben we maar weinig taxi’s en troto’s meegemaakt waar niets aan markeerde! In Cape Coast aangekomen hadden we kort gewinkeld, maar niet voor lang. We hebben namelijk in de hitte uren naar een bank gezocht: al zijn er 5 ATM’s (of zelfs meer) ze werkten allemaal niet….Gelukkig was het buskaartje naar Kumasi zo goedkoop dat we niet perse hoeften te pinnen hier. Erg moe kwamen we 's avond aan in Kwamo.